Винищувачі Eurofighter Typhoon: чому ці літаки не мають перспективи розвитку.
Перспективи четвертого покоління літака Eurofighter виглядають досить невизначено, оскільки на ринку з'являються літаки з технологіями стелс. Крім того, незабаром очікуються авіаційні системи FCAS, які можуть поставити "тайфуни" в складне становище.
Eurofighter Typhoon, універсальний літак четвертого покоління, вже протягом двох десятиліть слугує основою Королівських ВПС Великої Британії. Хоча на арені з'явилися стелс-винищувачі п'ятого покоління, такі як F-35, Typhoon продовжує залишатися дієвим для виконання критично важливих завдань, включаючи оперативне спостереження та патрулювання повітряного простору.
Фокус здійснив переклад статті американського репортера, екс-пілота ВПС США Гаррісона Касса, у якій йдеться про майбутнє багатоцільових винищувачів Eurofighter Typhoon.
Винищувач Eurofighter Typhoon протягом двох десятиліть є одним з ключових літальних апаратів Королівських військово-повітряних сил Великої Британії (RAF). Проте виникає питання: чи зможе Typhoon, який не має стелс-технологій, зберегти свою значимість у світлі нових досягнень п'ятого покоління та зростаючої важливості стелс-технологій?
Eurofighter Typhoon є надійним бойовим літаком четвертого покоління, аналогічно до F-16 Fighting Falcon, який служить у ВПС США. У певних ситуаціях стелс-винищувачі п’ятого покоління не є необхідними, наприклад, під час швидкого реагування або патрулювання повітряного простору. Важливо зазначити, що Typhoon виявляється більш ефективним для виконання цих завдань, ніж, наприклад, F-35 Joint Strike Fighter.
"Якщо вам потрібне швидке реагування на тривогу і патрулювання повітряного простору, то вам потрібен літак з великим радіусом дії, з кращими характеристиками на висоті, який не схильний до загроз безпеки і дешевий в експлуатації, -- каже співробітник Королівського інституту об'єднаних служб Джастін Бронк. -- Typhoon набагато краще підходить для цієї ролі". Крім того, Typhoon може нести більше боєприпасів, що робить його "імовірно, більш ефективним" для місій в спірних повітряних просторах на кшталт Іраку і Сирії.
Завдяки безперервним оновленням, Typhoon залишається більш сучасним, ніж можна було б уявити, враховуючи його вік. Він обладнується новітніми електронними системами, радарами та засобами захисту.
Однак оновлення технологій вимагає значних фінансових вкладень, -- зазначає Air Force Technology, -- і деякі з застарілих літаків можуть бути виведені з експлуатації на 15 років раніше, ніж це було заплановано. Зі списанням "Тайфунів" ВПС Великої Британії зіткнуться з труднощами у виконанні звичних завдань, пов'язаних із забезпеченням переваги в повітрі, адже кількість винищувачів для навчання значно скоротиться.
Проте Typhoon нікуди не подінеться: цей винищувач залишиться основним для RAF принаймні до 2040 року, "незважаючи на те, що він дорожчий за F-35A і коштує стільки ж, скільки F-35B".
"F-35, особливо F-35B, набагато дорожчий в експлуатації, ніж Typhoon, -- повідомляє Air Force Technology. -- У Eurofighter немає малопомітного покриття, яке потрібно підтримувати, до того ж ланцюжком постачань для нього здебільшого керує сама Велика Британія, що дає їй більше прав власності та важелів впливу".
Велика Британія також співпрацює з іншими країнами над створенням Future Combat Air System (FCAS), стелс-винищувача шостого покоління. Програма FCAS все ще перебуває на ранніх стадіях, і до її реалізації ще багато років. Однак FCAS втілює прагнення до інновацій, які неминуче призведуть до застарівання Typhoon.
Typhoon — це двомоторний надзвуковий багатоцільовий винищувач, який має свій характерний силует. Чим же він такий впізнаваний? Завдяки передкрилкам і дельтаподібному крилу, "Тайфун" легко ідентифікується в повітряному просторі.
Літак вперше з’явився в небі у 1994 році. Було виготовлено більше 700 одиниць "Тайфунів" для таких країн, як Австрія, Німеччина, Італія, Кувейт, Оман, Саудівська Аравія, Іспанія, Велика Британія та Катар. Іноземні замовники зацікавлені в маневреності Typhoon, як на малих, так і на надзвукових швидкостях. Маневреність цього літака зумовлена його конструкцією, що має знижену стійкість — він настільки нестабільний, що пілот не може підтримувати його стійкість без штучного втручання. Для забезпечення стабільного польоту планера Typhoon використовується чотиристороння цифрова система управління fly-by-wire. Ця система, відома як "безтурботна", обмежує дії пілота в межах допустимої зони польоту.
Typhoon виготовлений з легких матеріалів, зокрема на 82% з композитних елементів. Очікуваний термін експлуатації планера складає 6000 годин польоту.
Тайфун не є стелс-винищувачем, проте має вбудовані елементи, які зменшують його радіолокаційний перетин (RCS). Наприклад, реактивні повітрозабірники скривають передню частину двигунів від радарних систем. Інші частини, такі як крила, оперення та кіль, мають агресивну стріловидну форму, що допомагає зменшити відбиття радарних хвиль на передню частину літака. Крім того, деякі види зовнішнього озброєння інтегровані в конструкцію планера, що забезпечує їх частковий захист від радарного виявлення. Нарешті, для обробки багатьох елементів, таких як передні кромки крила, краї повітрозабірників, вертикальне кермо та аеродинамічні поверхні, використовуються матеріали, що поглинають радарні хвилі (RAM).
Typhoon оснащений двома двигунами Eurojet EJ200, які можуть забезпечувати тягу до 9176 кг/с (з увімкненими форсажними камерами). У EJ200 використані передові технології, включно з цифровим управлінням і моніторингом стану, широкохордними аеродинамічними профілями, монокристалічними турбінними лопатями, конвергентним/дивергентним вихлопним соплом -- все це забезпечує високе співвідношення тяги та маси, багатоцільові можливості, суперкрейсерську швидкість, низьку витрату пального, низьку вартість володіння, модульну конструкцію і потенціал розвитку.
У загальному контексті, Eurofighter Typhoon є сучасним бойовим літаком, який планується використовувати в арміях ще принаймні протягом наступних п’ятнадцяти років. Проте, ера винищувачів без технології стелс наближається до завершення.
Гаррісон Касс -- журналіст, який пише про оборону і національну безпеку, на рахунку якого понад 1000 статей на теми, пов'язані з міжнародними проблемами. Адвокат, пілот, гітарист і професійний хокеїст, Гаррісон служив льотчиком-стажистом у ВПС США, але був демобілізований за станом здоров'я. Отримав ступінь бакалавра в коледжі Лейк-Форест, ступінь доктора юриспруденції в Орегонському університеті та ступінь магістра в Нью-Йоркському університеті. Гаррісон слухає гурт Dokken.