"SchoolToGo": спільна українсько-словацька ініціатива, яка залучила учнів із 42 різних країн світу


Частина працівників школи у Братиславі разом з українською родиною, яка переїхала до Словаччини. (Джерело: Архів SchoolToGo)

З початком війни в Україні у багатьох українських родин виникла проблема організації навчання для школярів. Поміж сиренами, окупацією та переїздами до інших країн важливо було забезпечити безперервність шкільної освіти. Це допомагало дітям підтримувати зв'язок з рідним домом, однокласниками та українськими вчителями.

Українсько-словацький проєкт, онлайн-школа "SchoolToGo", започаткований у Братиславі після початку війни, поставив перед собою амбітну освітню мету. За два роки діяльності школа об'єднала українських учнів з більш ніж 42 країн світу.

Проєкт розпочав свою діяльність у лютому 2022 року з метою підтримки українських учнів у навчальній комунікації в україномовному середовищі. Засновники прагнули створити умови, за яких школярі могли б продовжувати навчання та зберігати національну ідентичність незалежно від місця проживання.

Як розповіла директорка з розвитку школи Анна Трішичева, спочатку це був волонтерський проєкт, до якого вона долучилася з самого початку. Журналістка переїхала до Братислави з Києва ще до початку війни. У перші дні вторгнення вона побачила оголошення у Facebook про те, що словацький волонтерський проєкт шукає педагогів.

Пані Трішичева, маючи педагогічну освіту, швидко зрозуміла, яку саме підтримку може надавати українцям, особливо дітям з України.

"Проєкт став на меті підтримати українських дітей, які через вторгнення або окупацію втратили можливість навчатися у своїх рідних школах", – зазначає керівниця.

Учителів для проєкту знаходили через оголошення в соціальних мережах, а початок навчання розпочався з перекладу платформи на українську мову від словацької IT-компанії "Soficreo", яка раніше мала досвід та навчальні програми для словацьких дітей під час пандемії.

За два тижні освітній веб-сайт почав функціонувати українською мовою. Однак, як відзначила Трішичева, викладачі тоді працювали на волонтерських засадах, оскільки жоден з засновників не був упевнений у наявності фінансової підтримки. З часом школа почала отримувати фінансування від донорів, українських та міжнародних спонсорів, а також від словацьких організацій "Človek v ohrození" та "Goethe-Institut". На той момент у школі вже зареєструвалося близько двох тисяч учнів.

"Перші пів року були непростими, адже щомісяця треба було розв'язувати питання з коштами, крім того, попит дітей та батьків на участь постійно ріс", - каже координаторка.

Через шість місяців діяльність школи привернула увагу Європейського Союзу, і "SchoolToGo" отримала дворічний грант для продовження своєї роботи.

"Це надало нам неймовірний заряд енергії та мотивації, ми наче розправили крила," - зазначає вона. На сьогодні школа надає безоплатне онлайн-навчання всім дітям-сиротам, дітям загиблих військових та дітям з тимчасово окупованих територій.

Над проєктом, окрім вчителів, трудиться група з семи українок, які мешкають у Братиславі. Дехто з них переїхав давно, інші ж – після початку повномасштабного вторгнення, зазначила координаторка.

Як зазначає Трішичева, у перші місяці до навчального закладу приєдналося значне число учнів, зокрема багато дітей із районів, де ведуться бойові дії.

"Спочатку серед учнів було багато дітей з Маріуполя, але після його окупації ми втратили зв'язок з багатьма з них", - зазначає директорка з розвитку. За її словами, на окупованих територіях школярів примушують переходити до російських шкіл. Надія Гончар, методологиня з організації освітнього процесу, додає, що через постійну загрозу вибухів діти часто не можуть нормально підключатися до уроків.

"Ми не маємо точних даних про життєві умови, в яких перебувають тамтешні діти. Часто повідомляють, як [росіяни] здійснюють обшуки в сім'ях. Тому зі свого боку ми надаємо всю можливу допомогу, але не нав'язуємо її", - зазначає Гончар.

У 2023/2024 навчальному році в SchoolToGo здобули освіту більше ніж 1200 учнів з 1 по 11 класи. Половина з них мешкає в Україні та на окупованих територіях. Серед них є діти з Донецької, Луганської, Запорізької, Харківської областей, а також з Криму. Крім того, в школі навчаються українські учні з Ірану, Канади, Єгипту та країн ЄС. Зі Словаччини у школі навчається приблизно 60 школярів.

Коли 16-річний Микола Нетупський, виходець із Кривого Рогу, переїхав до США разом із мамою у 2022 році, школа стала для нього не лише середовищем однодумців, а й джерелом натхнення, що сприятиме його майбутнім зусиллям у розбудові української держави.

"Під час розмови український школяр, який вже другий рік навчається онлайн, процитував Шевченка: 'Учітеся, брати мої! Думайте, читайте.'"

Хлопця зовсім не лякає те, що з різницею у часі в 7 годин йому потрібно готуватися до занять о 3 ночі. Адже навчання у школі проводять за українським часом - о 9 ранку, а для старших класів уроки тривають орієнтовно до 15:40.

"У нашій школі працюють справжні професіонали-вчителі, які можуть все зрозуміло пояснити. Мені подобається навчатися у середовищі, де панує українська культура, тут є люди, які розділяють моє бачення світу", - ділиться учень. Він також зазначає, що певний час відвідував американську школу, але вона не відповідала його очікуванням, тому він вирішив навчатися дистанційно в українській школі. "Моя мама спочатку сумнівалася, проте не заважала моєму вибору. Це було моє усвідомлене рішення", - додає він.

На цей момент на платформі працюють 23 вчителі, але для літньої школи додатково залучають інших педагогів та викладачів. Більшість освітян проживають в Україні, а деякі переїхали до Польщі, Німеччини або Чехії. Завдяки Закарпатському інституту післядипломної педагогічної освіти освітяни школи постійно покращують свою кваліфікацію.

Микола Тарасюк, педагог з інформатики з Житомира, який потрапив до фіналу поважного конкурсу "Global Teacher Prize Ukraine", розпочинав свою кар'єру в літній школі. Нині він викладає інформатику більше двох років, використовуючи свій досвід в онлайн-освіті. Його методика орієнтована на креативні та захоплюючі підходи до навчання, щоб максимально зацікавити учнів.

Часто для дітей з окупованих територій позашкільні заняття були своєрідним порятунком від думок про війну, говорить Тарасюк.

"Коли мені молодші діти казали 'бережіть себе', це дуже мене радувало. У відповідь ми робили все можливе, щоб зберегти для них відчуття домашнього затишку," - розповідає Тарасюк.

До відключень світла та сирен вчитель вже звик, адже українські вчителі, за його словами, знаходять вихід у будь-яких ситуацій, чим вони можуть поділитися із європейськими освітянами. "Європейці були б шоковані, як ми проводимо уроки під бомбами. Коли стоїш однією ногою на стільці десь в кутку на кухні та рукою ловиш інтернет і ще й вчиш дітей", - додає вчитель та каже, що його рятує під час відключень невелика електростанція для походів.

Біолог Ольга Рузанова з Кривого Рогу скоротила робочі години в державній школі через онлайн-навчання. У "SchoolToGo" вона також займається викладанням фінансової грамотності.

Методологиня Надія Гончар зазначає, що в їхній школі вчитель виконує роль тьютора, наставника, який не примушує до дисципліни, а спрямовує учнів на аналіз та структурування інформації. Якщо дитина має помилкову думку, краще, щоб вона не боялася її відстоювати. Принцип peer-to-peer у їхньому навчанні допомагає створити довіру між учнями.

"Онлайн освіта значно випереджає традиційні школи, залишаючи їх далеко позаду. Лише підручника тут буде замало, необхідно також залучати творчу складову," - зазначає вчителька.

Проєкт SchoolToGo отримує підтримку від Міністерства освіти і науки України та Словаччини. Завдяки співпраці з харківською школою Liberty School та Криворізькою гімназією 121, SchoolToGo може видавати учням офіційні документи про освіту державного зразка.

На освітній платформі школи наявні власні онлайн-класи, предмети та електронний журнал оцінок. Уроки на платформі Teemea тривають по 40 хвилин, з 20-хвилинною перервою між заняттями, а для молодших школярів вчителі організовують активні руханки.

Зміни текст: Навчання в школі може бути традиційним щоденним, або у форматі Smart, який передбачає самостійне вивчення учнями навчального матеріалу з можливістю суботнього дзвінка для консультацій з вчителем. Цей формат підходить для дітей, які відвідують школи за кордоном або проживають на окупованих територіях, пояснюють працівники, зазначаючи, що учні також отримують документи про освіту. У кожному класі навчається максимум 25-30 дітей, тоді як у форматі Smart їх кількість перевищує 70. Вся комунікація, включаючи уроки, батьківські та учнівські чати, відбувається через Телеграм.

За словами Гончар, яка має понад три десятиліття досвіду в освітній сфері, онлайн-школа стала для неї справжнім мотиваційним викликом. "Скільки років працювала в традиційній школі, такого особистісного розвитку я не відчувала", зазначає вона. Кожного дня команда генерує цікаві ідеї, які відразу впроваджуються в життя. "Ми, як одна маленька сім'я прогресивних однодумців", додає Гончар.

"SchoolToGo" допомагає перенести оцінки із закордонних шкіл до українського атестату. Наприкінці навчального року учні отримують два документи — один від закордонної школи, інший від української, при цьому не зазнаючи додаткового навантаження.

У школі також проводять конкурси, дослідження, факультативи, курси для розвитку творчості, онлайн-зустрічі з відомими особистостями, наприклад з українським вченим Оксфордського університету Владом Михненко чи Першою українською нобелянткою Олександрою Матвійчук.

Також школа пишається досягненнями своїх учнів, які цьогоріч поїдуть до Америки у рамках конкурсу "Student Spaceflight Experiments Program", де вони зайняли перше місце. У партнерстві зі школою в Україні учні створили гелі швидкого загоєння ран для військових, і ці зразки відправлять у космос, щоб вивчити їх у стані невагомості.

"Я б дуже прагнула, щоб у дитинстві мала можливість навчатися так цікаво та багатогранно, як у нашій школі", - зазначила на завершення Трішичева. Вона також підкреслила, що навіть за умов онлайн-програми, важливо, щоб батьки та діти правильно організовували використання віртуального простору для запобігання вигоранню.

Related posts