Сполучені Штати заявили про своє намір стати лідером у галузі штучного інтелекту.
Минулого тижня США представили Меморандум з національної безпеки про підвищення лідерства Сполучених Штатів у сфері штучного інтелекту. ШІ описаний у меморандумі як "технологія, що визначає епоху".
Ключові аспекти меморандуму США фокусуються на посиленні національного лідерства в галузі штучного інтелекту, зокрема в контексті забезпечення безпеки. Документ підкреслює важливість співпраці з приватними компаніями, захист прав та свобод громадян, стимулювання інновацій і міжнародне регулювання. Основною метою є забезпечення безпеки та надійності технологій, адаптація державних інституцій до нових викликів, а також запобігання стратегічним загрозам, які можуть виникати внаслідок розвитку ШІ.
Меморандум акцентує увагу на ряді важливих елементів, що стосуються просування американського лідерства в галузі штучного інтелекту:
Меморандум матиме значний вплив на розвиток штучного інтелекту в США та глобально на всю галузь. У США він стимулюватиме інновації, підвищуючи стандарти безпеки та надійності, що має залучити нові інвестиції та посилити лідерство країни у цій сфері.
Також йдеться про захист демократичних цінностей.
Протягом усієї своєї історії Сполучені Штати виступали як світовий піонер у винаході, розробці та впровадженні нових технологій, які слугують не тільки для підвищення національної безпеки, але й для захисту та популяризації демократичних цінностей. Уряд США повинен створити механізми, що забезпечують етичне використання інструментів штучного інтелекту, а також активно долучитися до формування глобальних стандартів та інституцій у сфері штучного інтелекту. Це підкреслюється у тексті меморандуму.
ШІ-ентузіаст та CEO DevRain Олександр Краковецький говорить, що меморандум концентрується на ключових темах -- світовому лідерстві, національній безпеці та надійності ШІ.
Головне запитання, яке виникає стосовно всіх подібних документів, полягає в тому, як гарантувати їхню надійність і етичність у контексті національної безпеки. Проте, термін "етика" у цьому тексті згадується лише двічі.
а national security -- понад 60, тому пріоритети очевидні", -- додає він.
Проте найважливішим є не зміст меморандуму, а його реалізація. Навіть якщо завтра інші країни підготують аналогічні документи, це не забезпечить їм лідерство в сфері штучного інтелекту. Для цього необхідні величезні зусилля, ресурси, політична підтримка та активна співпраця з експертами з приватного сектора і науковцями. Олександр Краковецький.
Хто тут головний із ШІ?
На світовій арені США прагнуть встановити спільні етичні та технічні стандарти для міжнародної стабільності, що може уніфікувати регуляції ШІ та підвищити довіру до цих технологій.
США мають кілька конкурентів у галузі штучного інтелекту, зокрема Китай та Європейський Союз.
Китай має амбіцію стати світовим лідером у сфері штучного інтелекту до 2030 року, вкладаючи великі фінансові ресурси в наукові дослідження, розробки та інтеграцію технологій ШІ в різні галузі, включаючи оборонну.
Протягом короткого періоду чотири китайських стартапи — Baichuan, Zhipu AI, Moonshot AI та MiniMax — досягли статусу юнікорна, базуючись на технологіях штучного інтелекту. У вересні SPEKA висвітлювала цю подію, назвавши їх "чотирма новими тиграми штучного інтелекту Китаю".
Цікаво, що ця назва є своєрідним контрастом до назв інших чотирьох компаній, які іменуються "драконами" у сфері штучного інтелекту. Це SenseTime, Megvii, CloudWalk Technology та Yitu Technology. Всі вони, в основному, спеціалізуються на технологіях розпізнавання облич, обробки зображень, а також системах автопілота та подібних напрямках.
Європейський Союз зосереджується на розробленні етичних стандартів і безпечному застосуванні ШІ, інвестуючи у дослідження та розробки, щоб залишатися конкурентоспроможним на світовій арені. На відміну від США, він уже має досить сильну регуляторну політику щодо ШІ, що може сповільнювати розвиток галузі.
Китай займається створенням власних правових норм у сфері штучного інтелекту і наразі працює над проєктом єдиного закону. Проте, ймовірно, замість загальних нормативних актів будуть впроваджені специфічні правила, спрямовані на окремі галузі, оскільки технології ШІ швидко прогресують і змінюються.
Китай суттєво випереджає інші держави в кількості поданих патентів на винаходи в сфері генеративного штучного інтелекту, реєструючи у шість разів більше патентів, аніж Сполучені Штати.
Країни на кшталт Ізраїлю та Південної Кореї також активно інвестують у розвиток штучного інтелекту.
зокрема в галузях, що потребують спеціалізованих знань, таких як оборонна промисловість і роботизовані технології.
"Видання цього документа не стало сюрпризом, -- коментує Олександр Краковецький. -- Хоча меморандум і має стандартний характер, формулюючи принципи 'за все хороше, проти всього поганого', безсумнівно, США прагне зайняти провідну роль у галузі штучного інтелекту, особливо враховуючи, що європейські країни утримують лідерство в регуляторній політиці щодо ШІ."
Штучний інтелект володіє величезним потенціалом, який відкриває як перспективні можливості, так і загрози. У документі чітко зазначається, що США прагнуть зберегти свою провідну позицію у цій галузі не лише для стимулювання інновацій, але й для запобігання можливим загрозам, які ця технологія може становити для демократичних процесів.
"Відповідальне застосування штучного інтелекту здатне вирішити актуальні виклики, роблячи наше суспільство більш успішним, ефективним, креативним і безпечним. Проте, якщо штучний інтелект використовувати без обережності, це може призвести до посилення соціальних проблем, таких як шахрайство, дискримінація, упередженість і поширення дезінформації", -- зазначено в меморандумі.