NASA вперше протестувала двигун надзвукового літака X-59, створеного для зменшення шуму під час польоту.
Протягом останнього тижня інженери програми NASA X-59 Quesst (Тиха надзвукова технологія) проводять серію тестових запусків двигунів літака на заводі Lockheed Martin Skunk Works. Випробування відбуваються поетапно. На попередньому етапі фахівці активували двигуни X-59 на низьких швидкостях без запалювання, щоб виявити можливі витоки та перевірити взаємодію різних систем літака. Наразі команда X-59 завершила заправку літака паливом і протестувала двигун на невеликій потужності.
Головний інженер X-59 Джей Брендон повідомив, що перший етап випробувань двигуна полягав у його прогріванні, щоб підтвердити справність усіх систем перед запуском. "Після цього ми перейшли до реального першого запуску двигуна, який вивів його з режиму консервації, в якому він перебував після встановлення на літак. Це була ключова перевірка, що дозволила впевнитися у правильній роботі двигуна та функціонуванні всіх систем, які з ним пов'язані — гідравліки, електрики, систем контролю навколишнього середовища тощо", — додав він.
X-59 розроблений для польотів на крейсерській швидкості 1,4 Маха на висоті 16,7 км. Він обладнаний вдосконаленим реактивним двигуном F414-GE-100, виготовленим компанією General Electric. Двигуни серії F414 широко застосовуються в військовій авіації, зокрема в різних модифікаціях винищувачів Boeing F/A-18 Super Hornet.
X-59 був створений для здійснення польотів на швидкостях, що перевищують звукові, при цьому значно зменшуючи шум, який зазвичай супроводжує подолання звукового бар'єра. Наразі Федеральне управління цивільної авіації забороняє надзвукові польоти над територією США на певних відстанях. NASA сподівається, що X-59 зможе продемонструвати, що надзвукові подорожі можуть відбуватися без гучного шуму. Якщо ця мета буде досягнута, час подорожей по країні може скоротитися вдвічі, що стане перевагою не лише для комерційних перевезень, але й для екстрених служб під час ліквідації наслідків стихійних лих або медичних перевезень.
Для зменшення рівня шуму звукових хвиль X-59 застосовує особливу геометричну форму, зокрема витягнуту, дзьобоподібну носову частину, що займає 11,5 метра з загальної довжини літака в 30 метрів. За інформацією NASA, замість звичного гучного звуку, цей літак має видавати м'який "стукіт", коли перетинає звуковий бар'єр. Це можна порівняти з ситуацією, коли людина закриває двері автомобіля на вулиці, а ви чуєте це звуки зсередини приміщення.
Завдяки витягнутій формі носа, пілоти X-59 матимуть обмежений огляд у передній частині. Для компенсації цього недоліку була розроблена інноваційна "система зовнішнього огляду" (eXternal Vision System, або XVS). Вона складається з камери, яка підключена до монітора в кабіні, що дозволяє пілотам бачити об'єкти перед собою завдяки технології доповненої реальності.
На наступному етапі випробувань дані вводитимуться в комп'ютерні системи літака як для нормальних, так і для несправних умов, щоб побачити, як реагує апарат. Після цього X-59 пройде випробування "виїзду" на злітно-посадкову смугу, щоб перевірити, як працюють його поверхні управління, гальма і двигун, коли він перебуває на землі. Дата першого польоту ще не призначена, але під час цього інженери збиратимуть дані про звуки, які почують люди, і як громадськість на землі сприймає і реагує на шум, який він видає.