Meta: Росія є ключовим джерелом "координованої неавтентичної діяльності" у соціальних мережах проти України
Росія продовжує бути головним глобальним джерелом "координованої неавтентичної поведінки" на платформах соціальних мереж Facebook та Instagram, заявляється у доповіді з безпеки компанії Meta, опублікованій 15 серпня.
Від початку повномасштабного вторгнення в Україну, зусилля Росії зосередилися на підривній діяльності проти України як всередині країни, так і за кордоном.
Наразі усі російські оператори й кампанії впливу використовують спільний наратив: "підтримка уряду України в захисті від Росії шкодить як Україні, так і її союзникам".
З наближенням президентських виборів у Сполучених Штатах у листопаді російські онлайн-кампанії впливу змінять фокус на підтримку кандидатів, які виступають проти надання допомоги Україні, та спробують перешкодити тим, хто висловлює підтримку Києву, згідно з думкою авторів звіту.
"З доповіді випливає, що в період до виборів у США, які відбудуться в листопаді, російські операції, ймовірно, підтримуватимуть висловлювання кандидатів, які проти допомоги Україні, і критикуватимуть тих, хто виступає за її оборону."
"У звіті Meta зазначається, що фінансова підтримка України може бути представлена як причина економічних проблем у США, а український уряд - як ненадійний, а також можуть поширюватися проросійські погляди на війну та її перспективи."
За словами авторів доповіді, координована неавтентична поведінка виглядає як "скоординовані зусилля з маніпулювання громадським дискурсом заради стратегічної мети, в якій фейкові облікові записи є центральною частиною операції".
Соціальні мережі є одним з основних методів поширення російської дезінформації, говорить Роман Осадчук, науковий співробітник Лабораторії цифрових криміналістичних досліджень американського аналітичного центру "Атлантична рада", й експерт з пропаганди та кампаній впливу.
"Осадчук в інтерв'ю для Української служби Голосу Америки підкреслив, що цей звіт ще раз підтверджує важливість критичного мислення та перевірки інформації. Він також закликав користувачів добре обміркувати перед тим, як поширювати інформацію."
"Він зазначив, що Мета надає інформацію про географічний розподіл дезінформаційних операцій, а також підкреслює зусилля російських акторів спрямовані на маніпулювання громадською думкою в західних країнах для зниження підтримки України та спроби деморалізації українців як в Україні, так і за її межами."
Втім автори звіту зазначають, що попри дедалі більш поширене використання новітніх технологій, таких як штучний інтелект, в онлайн-кампаніях впливу та обману зусилля Росії здебільшого не мали успіху й не завадили Meta у здатності перешкоджати таким операціям впливу.
"Згідно з коментарем, наданим Українській службі Голосу Америки Ольгою Бєлоголовою, професоркою Школи передових міжнародних досліджень Джонса Гопкінса та колишньою керівницею політики протидії операціям впливу в Meta, особливо варто відзначити, що ми знову спостерігаємо обмежене ефективне використання штучного інтелекту з незначними змінами порівняно з тим, що відбувалося у 2019 році."
"Штучний інтелект не обов'язково підвищує продуктивність суб'єктів загроз, і він не використовується частіше ніж якісь інші аналогові або наявні інструменти створення контенту", - додала Бєлоголова.
Спроби Meta протидіяти "скоординованій неавтентичній поведінці" у своїх соціальних мережах викликані дедалі більшими побоюваннями, що ці платформи, разом з можливостями ШІ, буде використано "суб'єктами загроз" для заплутування людей під час виборів у США та інших країнах, і для впливу на результати самих виборів в інтересах цих суб'єктів. Як Facebook, який належить Meta, так і X Ілона Маска, неодноразово потрапляли під критику за недостатню протидію таким зловмисним кампаніям впливу.
"Протягом останнього року майже всі заголовки стверджували, що "ШІ посилює дезінформацію на цих виборах", але я не впевнена, що це так -- принаймні на платформах великих технологічних компаній. Аналогові автоматичні дзвінки можуть завдати більшої шкоди, але в Інтернеті суб'єкти загроз дотримуються перевірених і надійних методів, як показують випадки в цьому звіті", - підсумувала вона.
Як повідомляє видання Politico, технологічні компанії, державні органи та громадські організації набирають дедалі більше успіху у виявленні та викритті впливових кампаній, що проводяться Росією. У відповідь на це російська сторона змінила свою стратегію, акцентуючи на поширенні контенту, створеного справжніми публічними особами та користувачами з західних країн, замість генерування власних повідомлень, спрямованих на загострення соціальних конфліктів та ворожнечі.
"Ми не можемо забувати, що дзвіночок часто надходить зсередини дому", - погоджується Бєлоголова.
Автори звіту також підкреслюють цю тенденцію, звертаючи увагу на те, що деякі новітні російські кампанії впливу функціонують за допомогою залучення користувачів (як обізнаних, так і не обізнаних про свою роль) для створення контенту та підсилення власних ініціатив.
"По-перше, Мета зазначає зростаючий зв'язок між діями в реальному світі, такими як графіті та публічні акції, і активністю в онлайні, яка підтримує та обговорює ці заходи. Це ще більше нагадує "активні заходи", тобто операції впливу на кшталт Операції Денвер," - коментує Осадчук.
"По-друге, звіт показує спроби російських представників пристосуватись до системи, що блокує подібний контент. Однак такі дії погіршують якість матеріалів і знижують кількість користувачів, які їх переглядають," - пояснює він.
Автори звіту також зазначають тенденцію до зростаючого залучення зовнішніх організацій для реалізації російських кампаній впливу. Раніше такі операції виконувалися російськими спецслужбами безпосередньо. Ці сторонні підрядники часто створюють контент низької якості, що дозволяє легко виявити його неавтентичність.
Проте, "гучність" контенту є ще однією ціллю російських операцій впливу. Навіть негативні та викривальні статті у ЗМІ сприяють ширшому розповсюдженню такого контенту, зазначають автори звіту.
Осадчук підкреслює, що звіт та інші дослідження звертають увагу на застосування РФ підрядників для здійснення операцій на цифрових платформах. Це збільшує обсяг операцій, але одночасно дозволяє краще досліджувати ці мережі через недоліки в операційній безпеці.
Автори доповіді наголошують на важливості того, щоб впливові особистості та широка громадськість залишалися уважними і не ставали жертвами шахрайських схем, спрямованих на маніпуляцію публічними дебатами.
"Крім того, для політичних кампаній, кандидатів, громадських діячів і медіа важливо оновлювати свої засоби інформаційної безпеки, оскільки вони є привабливими цілями для хакерів", - додано у звіті.