"В Україні органне мистецтво має величезну цінність та шану."


13 жовтня в рамках XIV Львівського міжнародного органного фестивалю у Львівському органному залі відбудеться унікальний концерт, де виступить видатний польський органіст-віртуоз Ярослав Врублевський.

Ярослав Врублевський - концертуючий органіст та викладач у Варшавському університеті музики імені Фридерика Шопена. Як соліст, диригент і учасник камерних ансамблів, він виступає не лише в Польщі, а й у Чехії, Австрії, Німеччині, Швейцарії та Україні, активно долучаючись до численних прем'єр творів сучасних композиторів.

Він не вперше грає в Україні і вже кілька разів своїми виступами підтримував наших співгромадян у часи повномасштабного вторгнення, при чому грав не лише у Львові.

Ми мали можливість поспілкуватися з органістом онлайн під час його гастрольної подорожі Україною. Обговорили, як орган трансформується у сучасний та привабливий інструмент для композиторів і слухачів, а також дізналися, що в Польщі навчання грі на органі починається вже з шести років. Крім того, він поділився своїми думками про те, чому Ярослав Врублевський завжди прагне повертатися в Україну.

Що спонукало вас розпочати гру на органі? Як ви вперше дізналися про цей інструмент?

Мої батьки записали мене на заняття на органі, коли я відвідував музичну школу (вчився грати на акордеоні). Орган здавався мені дуже загадковим. Його звук завжди надихав і захоплював мене, що спонукало мене досліджувати цей інструмент.

Чи є композитори або музичні твори, які найбільше вплинули на вашу кар'єру органіста? Які саме і чому?

На початковому етапі мого навчання гри на органі я в основному працював із композиціями Баха, класичних майстрів та романтичних композиторів. Проте з часом мої музичні захоплення змістилися в бік новішої музики, зокрема я почав досліджувати твори Жана Алена, деякі з яких я записав, а також творчість Антона Гейллера. Нещодавно я зосередився на вивченні та інтерпретації композицій Анджея Нікодемовича, що значно вплинуло на мою техніку гри на органі.

Ви берете участь у заходах в різних куточках світу. Які з цих подій справили на вас найбільший вплив і запам'яталися найбільше?

Я виступав у багатьох європейських країнах, і кожна така поїздка дарує мені нові, неповторні враження. Важливу роль у цьому процесі відіграють інструменти, на яких я виконую свої твори — вони різноманітні: від давніх до сучасних, з різними ваговими і характерними особливостями. Кожен концерт також відкриває можливість для знайомства з місцевими жителями, їх традиціями та культурою. Особливо мене вражає Україна, де органне мистецтво отримує величезну увагу, а кількість людей, які приходять на концерти, просто вражає. Це справжня рідкість для Європи, і саме тому я знову і знову повертаюся сюди.

Яким чином ви готуєтеся до виконання вимогливих композицій? Чи використовуєте ви якісь особливі ритуали чи методики під час репетицій?

Процес підготовки музичних творів займає чимало часу, тому я намагаюся вибирати ті, які справді мене захоплюють. Це надихає мене на більше зусиль і допомагає швидше освоїти їх. Завжди починаю з уважного аналізу твору, готую пальці до гри та працюю над невеликими фрагментами, поступово доводячи їх до потрібного темпу. Репетиції перед друзями, серед яких є студенти та мої учні, також мають велике значення. Що стосується технічно складних композицій, я усвідомлюю, що їх підготовка потребує більше часу, і деякі з них я просто не виконуватиму через їхню складність.

Ви викладаєте в Музичному університеті Фридерика Шопена у Варшаві. Що для вас означає бути викладачем?

Бути вчителем для мене - велика відповідальність і велике задоволення. Йдеться не лише про передачу знань, а й про надихання та підтримку молодих музикантів у їх розвитку. Відвідуючи заняття зі студентами, я намагаюся не лише навчити техніці гри, а й передати їм своє захоплення органною музикою. Кожен студент є індивідуальністю, тому для мене важливо адаптувати підхід до його потреб і талантів, підтримуючи їх у розвитку власного стилю та художньої чутливості.

Поділіться своїм досвідом навчання дітей грати на органі. Який, на вашу думку, час потрібно витратити музикантові на навчання?

Ми почали ознайомлювати дітей із грою на органі 8 років тому; зазвичай діти починають навчання в віці 6-7 років. Завдяки спеціально розробленій педальній клавіатурі, вони можуть освоювати гру на педалях з самого початку, що є унікальною особливістю нашого навчального процесу. Це викликає великий інтерес не лише у дітей, а й у їх батьків, попри те, що навчання є тривалим і вимагає терпіння та регулярності. Проте вже на ранніх етапах можна помітити їхній ентузіазм і досягнення.

Орган часто вважається "монархом серед інструментів". Яким чином ви охарактеризували б його роль у сучасній музиці та культурному контексті в цілому?

Орган дійсно по праву носить цю назву. Цей інструмент має велике значення як в історії музики, так і в сучасній культурі. Він є одними з найбільш універсальних інструментів, який поєднує багатство звучання з чудовими можливостями інтерпретації. Сучасна органна музика все ще жива і розвивається, і органи знаходять своє місце не лише в церквах, а й у концертних залах. Їхнє унікальне звучання продовжує захоплювати як композиторів, так і слухачів. Орган також має особливу силу - він може створити надзвичайну атмосферу та перенести слухача в інший вимір, що робить його унікальним елементом сучасної музики та культури.

Як ви уявляєте собі розвиток органної музики в глобальному контексті? Чи є певні тенденції чи напрямки, які викликають у вас захоплення?

Я з надією дивлюсь на майбутнє органної музики, незважаючи на виклики, які воно приносить. Все більше сучасних композиторів звертаються до цього інструмента, створюючи нові, креативні твори, що підтверджують, що орган продовжує надихати. Особливо мене вражають експерименти з поєднанням органної музики з електронікою та сучасними технологіями, які відкривають нові горизонти звукових можливостей. Крім того, зростає інтерес до органних концертів у нетрадиційних місцях, що виходять за межі звичних церковних просторів. Ці тенденції свідчать про те, що органна музика еволюціонує, продовжує вражати та має потенціал залучати нові аудиторії, як молодих, так і досвідчених слухачів.

Який момент у вашій кар'єрі органіста ви вважаєте найважливішим? Яка подія або досягнення мають для вас особливе значення?

Одним із найбільш значущих етапів моєї кар'єри органіста стала зустріч і співпраця з видатними професорами: Юзефом Серафіном у Варшаві та Герібертом Мецгером у Зальцбурзі. Цей досвід став визначальним як для мого становлення як музиканта, так і для моєї діяльності в освіті, надавши мені глибокі знання та натхнення. Мені також випала велика честь працювати в Університеті музики імені Фридерика Шопена, де я маю можливість активно долучатися до академічного життя, передаючи свою пристрасть молодим музикантам. Ці події стали ключовими не лише для мого художнього росту, а й для мого внеску в освітні ініціативи та популяризацію органної музики.

Чи існують композитори або музиканти, з якими ви мрієте про співпрацю в найближчому майбутньому?

У майбутньому я хотів би працювати з багатьма талановитими композиторами та виконавцями, які мають свіжий підхід до органної музики. Мені дуже подобається бути першим виконавцем творів, а іноді я замовляю нові композиції. Прикладом може бути нова композиція варшавського композитора Анджея Карлова для органа та двох акордеонів, світова прем'єра якої відбудеться на початку листопада. Я мрію співпрацювати з митцями, які можуть впроваджувати інноваційні ідеї та створювати нові захоплюючі проєкти. Вважаю, що така співпраця може дати цікаві мистецькі результати та сприяти популяризації органної музики в різних середовищах.

Як ви поєднуєте виконавську діяльність, викладання й особисте життя? Чи є у вас баланс між цими аспектами?

Мені вдалося створити дуже гармонійне, хоча і насичене життя, яке також є дуже різноманітним. Кожен аспект моєї кар'єри - від виступу, викладання та співпраці з іншими артистами - приносить мені велике задоволення та радість. Я щасливий, що можу поєднувати різні захоплення та виклики, що робить моє життя сповненим натхнення та творчої енергії. Завдяки цьому я відчуваю себе повноцінним і задоволеним тим, що роблю.

Щодо артиста:

Ярослав Врублевський (Jarosław Wróblewski) - органіст і педагог. Його музична кар'єра стартувала в Державній початковій та середній музичній школі в Білостоку, де він навчався під керівництвом професорки Марії Терлецької. З 1988 по 1993 рік він продовжував свою освіту в Академії музики імені Фридерика Шопена у Варшаві, здобуваючи знання в класі органа під наставництвом професора Юзефа Серафіна.

Протягом 1993-2002 років здобував освіту в Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mozarteum у Зальцбурзі, навчаючись під керівництвом професора Геріберта Мецгера. Цю програму він завершив з відзнакою, отримавши також нагороду від Міністерства Республіки Австрія. З 1995 року навчався на факультеті "Католицька церковна музика", де успішно отримав диплом з відзнакою за спеціальностями: орган, хорове дириґування, органна імпровізація та церковна композиція.

Брав участь у численних органних конкурсах, володар національних та міжнародних конкурсів. Як соліст, дириґент і камерний музикант виступає в Польщі, Чехії, Австрії, Німеччині, Швейцарії та Україні, бере участь у численних прем'єрах творів сучасних композиторів. Він також працював як церковний музикант у кількох церквах Зальцбурга та пізніше у Віланові.

Крім сольних виступів, він співпрацював з багатьма оркестрами та вокально-інструментальними ансамблями, брав участь у концертах і записах.

У 2006 році Ярослав Врублевський отримав ступінь доктора мистецтвознавства в краківській Академії музики. Під час періоду з 2002 по 2012 рік він працював в Інституті музикознавства Люблінського католицького університету Івана Павла ІІ, де викладав предмети, пов’язані з органом та модальною гармонією.

Зараз він працює доцентом Університету музики імені Фридерика Шопена у Варшаві, а також викладачем органа в Державній музичній школі імені Юзефа Ельснера у Варшаві. Крім мистецької роботи, веде активну наукову діяльність.

Related posts